V úterý 20. 10. v 17. 40 se do Smetanových sadů vrací Socha pro Plzeň z Regenburgu a dozvíte podrobnosti průběhu „diplomatické mise“
# Příspěvek bez tagů
Vloženo15. 10. 2015
Text Karina Kubišová
Socha pro Plzeň – Návrat
Autoři: Matěj Al-Ali, Petr Dub, Tomáš Moravec
20. října v 17.40 – Smetanovy sady
Umělci Matěj Al Ali, Petr Dub a Tomáš Moravec přistoupili k pojmu veřejný prostor (zadání projektu Zen Plzeň) jako evropskému kulturnímu prostoru a svým projektem zkoumali autenticitu kulturních vztahů mezi partnerskými městy.
Dne 28. dubna 2015, v den zahájení projektu Zen Plzeň, byl z DEPO2015 vypraven objekt s názvem „Socha pro Plzeň“ do německého Regensburgu. Město bylo náhodně vybráno ze sítě partnerských měst Plzně, a to losem za přítomnosti veřejnosti. Autorským cílem bylo prověřit spolupráci a vzájemné provázání partnerských měst na běžné rovině, mimo oficiální protokol a najít výstavní organizaci, která umožní hostování uměleckého objektu ve svých prostorách a to pouze na základě přímého osobního setkání a dohody bez předchozích příprav a byrokratického zatížení.
Po šesti měsících se „Socha pro Plzeň“ 20. října vrátila z Historisches Musea Regensburg a byla předána do vlastnictví města Plzeň.
Výsledek „diplomatické mise“ nejlépe dokumentuje:
TISKOVÁ ZPRÁVA HISTORISCHES MUSEA REGENSBURG ZE DNE 4. 5. 2015
„Socha pro Plzeň“ stojí od nynějška ve foyer Historického muzea
Není každodenní praxí, aby muzea dostávala spontánně darem umělecká díla tak, jak se stalo minulý týden v Regensburgu. Minulou středu stanuli ve dveřích Městské galerie (Städtischen Galerie) znenadání a bez ohlášení tři mladí umělci z Plzně. V dodávce, kterou přijeli, přivezli umělecké dílo, jež chtěli věnovat městským muzeím. K vystavení. Kdekoliv.
Byrokracie verus spontánnost
V bezprostředním rozhovoru s ředitelem Galerie Dr. Reinerem Meyerem umělci ozřejmili své poselství – cílem celé akce bylo jednoduše ignorovat byrokracii provázející v běžné praxi výpůjčky a převzetí uměleckých děl. Proto se vědomě předem neohlásili, nevznesli žádné oficiální dotazy, neproběhla žádná korespondence týkající se podmínek, okolností, pojištění a nákladů, jež je běžnou praxí, tedy všechny věci, díky nimž se mohou cítit umělci spíše než povzbuzeni k vyšším výkonům, ve své tvorbě omezováni. Autoři to chtěli provést jinak a vyzkoušet, co se stane, když člověk vyzve k boji etablovaný umělecký provoz se všemi jeho pravidly a směrnicemi a postaví se mu spontánností.
Regensburg vybrán losem
Projekt začal o den dříve v Plzni a je součástí aktivit spjatých s Evropským hlavním městem kultury 2015. Během představení nového uměleckého díla se veřejnost dozvěděla, že dílo má teprve vyrazit na cestu. Snad i proto socha silně připomíná transportní bednu, avšak umělecky ztvárněnou ve formě pyramidy.
S podobnou „kostkou“ ve formě pyramidy, jejíž čtyři plochy nesly jména čtyř partnerských měst Plzně, bylo na místě vylosováno, kam umělecké dílo poputuje. Volba padla na Regensburg a tak se umělci Matěj Al-Ali, Petr Dub a Tomáš Moravec vydali následujícího dne na cestu. Vše pod heslem: evropská kulturní výměna a evropské kontakty založené na mezilidských vztazích, bez byrokratického pozadí.
Místo nalezeno v Historickém muzeu
Představitelé kulturních institucí zareagovali na výzvu. Přirozeně bylo zapotřebí nejprve některé věci vyjasnit. Především vzhledem k požárním předpisům není zcela vhodné umístit „prázdnou bednu“ do výstavních prostor, foyer či na schodiště. Po pár hodinách však bylo nalezeno vhodné místo v Historickém muzeu (Historisches Museum). Umělci tak mohli den na to, ve čtvrtek ráno, svůj objekt vystavit ve foyer, kde bude k vidění až do října. Poté ho umělci odvezou zpět do svého města. Ostatně oficiální název uměleckého díla zní Socha pro Plzeň.
Spontánní umělecká akce se tak setkala s úspěchem. Umělci a pracovníci městských muzeí se shodli na jednom: Ano, je možné obejít se v rámci evropské kulturní výměny bez mnohé byrokracie. Musí se však jednoduše setkávat lidé s lidmi.