Město jako výstava
duben – listopad 2015 _ 7 instalací ve veřejném prostoru / 7 míst / 7 uměleckých skupin / 7 měsíců / 7 vernisáží _ díla i vernisáže jsou VOLNĚ PŘÍSTUPNÉ veřejnosti
Vernisáž: 29. 9. v 17 hod.
Plzeň hlavní nádraží
Volba lokality pro výstavbu nádraží byla dlouho předmětem ostrého sporu. Plzeň usilovala o vedení trasy v blízkosti historického centra, ač ta se v polovině devatenáctého století už běžně pokládala za městské hradby. O umístění nádraží se i přes vlny nesouhlasu definitivně rozhodlo v roce 1858.
Výstavba nové nádražní budovy byla zahájena roku 1902 a v červenci roku 1907 byl objekt slavnostně předán do užívání. Novorenesanční stavbu s typickou siluetou mohutné kopule sahající do výšky 36 metrů provedl podle návrhu Jana Bašty plzeňský stavitel Rudolf Štech, který se podílel i na jejím financování. Touto investicí se však významně zadlužil a východisko s tíživé situace našel v dobrovolném odchodu ze života rok po dokončení stavby.
V dubnu roku 1945 bylo nádraží silně poškozeno spojeneckým náletem a oprava tehdy trvala přes dva roky. Úprava vestibulu, včetně jeho malířské a sochařské výzdoby, proběhla v roce 1956. Autorem soch hutníka a železničáře je Ladislav Novák.
V roce 2000 byl areál vlakového nádraží včetně opěrné zdi směrem k viaduktům vyhlášen národní kulturní památkou. V letech 2011 a 2012 prošla výpravní budova rozsáhlou rekonstrukcí. Návazná veřejná prostranství na svou revitalizaci ještě čekají.
Plzeňské hlavní nádraží je jedním ze symbolů významu Plzně. Je také místem, které je nasyceno prožitky z cest, emocemi těch, kteří se tu loučili nebo vítali, všedností každodenních cest za prací a beznadějí těch, kteří museli odcestovat, aniž by si to přáli. V pojetí autorů je kupole nádražní haly místem, kde jsou emoce a prožitky nashromážděny jako horký vzduch v balonu a neslyšně ševelí. Prostorová instalace zavěšená v prostoru kupole je vyjevením těchto emocí a vzpomínek.